Tegelijkertijd met Bloedverwanten van MySoaps, schreef Kevin ongeveer een jaar of zes geleden, de internetsoap Tieners, en later Rozengeur en Maneschijn. Recentelijk bezocht hij weer ISOAPS, wat in de tijd van Rozengeur en Maneschijn nog Soapies heette. Hoe kijkt hij, zo'n 5 jaar na dato terug op de tijd an toen, en hoe kijkt hij naar de internetsoapwereld van nu?
Het begon allemaal met de serie Tieners. "Tieners is bedacht in een opwelling. Ik was jarenlang fan van de soaps ONM en GTST en speelde dit vroeger vaak na. Naar mate ik ouder werd lag mijn fascinatie meer in het schrijven. Want: hoe heerlijk is het om je eigen wilde fantasie de loop te laten. Als schrijver kan en mag je alles. Al helemaal als schrijver van een internetsoap. Toen heb ik dus in een opwelling een verhaal bedacht over een groep scholieren. Dat werd Tieners," legt Kevin uit.
Veel schrijvers die terugkijken op hun allereerste interentsoap, zeker als deze begonnen zijn in de beginjaren, hebben er een negatief beeld over. Kevin vindt zelf dat de serie Tieners weinig voorstelde. "Het was ook heel erg overdreven allemaal. Eigenlijk te overdreven voor een soap. Ik was in die tijd ook pas 12 jaar en ik bedacht verhalen over een scholier die een leraar overhoop schoot omdat hij strafwerk kreeg. Toen was ik er heel trots op. Nu lach ik er om. Het is een leuke jeugdzonde haha."
Het einde van Tieners volgde. Kevin stopte niet met het schrijven van soaps. Hij ging verder met Rozengeur en Maneschijn. "Ik had mezelf vastgeschreven in de onwerkelijke verhalen en op een gegeven moment kwam ik er niet meer uit," vertelt hij over de stop van de serie. "Toen heb ik een compleet nieuw verhaal bedacht. Dat iets realistischer was en meer in het leven stond. Geen moordlustige 12-jarige kinderen meer, maar gewoon verhaallijnen over jongvolwassenen, volwassenen en bejaarden die te maken kregen met moord, intrige, racisme etc. Dat is waar REM over ging," aldus Kevin. "Ik herinner me bijvoorbeeld nog een verhaallijn omtrent ene Mustafa die graag wou integreren maar van alle kanten werd gediscrimineerd. Hoe houd zo'n jongen zich dan staand? En lukt dat wel? Of draait hij door? Dat was een interessante verhaallijn om te schrijven."
Na 1,5 jaar stopte ook Rozengeur en Manenschijn. Daarmee stopte Kevin ook met schrijven. "Tot ergens eind 2006 liep de soap. In het begin dagelijks, maar na verloop van tijd werd het steeds minder frequent. De leescijfers daalden ook steeds. Ik verloor de zin in het schrijven. Maar vond het zonde om de soap zomaar dood te laten bloeden. Toen heb ik besloten om de serie helemaal stop te zetten. Ik heb nog enkele extra lange afleveringen geschreven, en in de laatste afleveringen was er een open einde. Een beetje zoals ONM had afgelopen mei. Dat was bevredigend genoeg. In die tijd had ik nog maar een paar lezers en die vonden het een goed slot. Toen was het voor mij klaar."
De begintijd van de internetsoaps is Kevin het meest bijgebleven. "Ik weet nog goed de eerste afleveringen van Tieners. Heel primitief. Op een of andere Lycos Webpage Maker. Heel slecht allemaal, haha. Later kwam er iets meer kwaliteit bij met Rozengeur & Maneschijn en natuurlijk het samenwerken met de soap Bloedverwanten. Ik vind dat Tieners, REM en Bloedverwanten toch ergens wel het begin zijn geweest van de internetsoaps van nu. Wat me ook is bijgebleven is het verwezenlijken van de karakters. Dat was een ideetje van Bloedverwanten geloof ik. Er was een site waar je mensen kon namaken. Getekende figuren. En die gingen we dan gebruiken als gezicht voor onze personages. Dat vond ik wel een goede ontwikkeling." Naast zijn eigen series zijn hem ook een aantal andere series bijgebleven. "Bloedverwanten. Ik heb altijd heel prettig mogen samenwerken met de schrijver van die soap. Verder weet ik me nog een audiosoap te herinneren, maar hoe die precies in elkaar zat weet ik niet meer. Ik heb de opkomst van Het Nieuwe Leven ook nog deels meegemaakt. Niet lang daarna ben ik ermee gestopt."
Iets wat op ISOAPS pas later normaal werd gevonden, en inmiddels een vast plekje heeft in de vorm van de Soapies Markt was voor Kevin al normaal. In de tijd van Bloedverwanten van MySoaps en Rozengeur en Maneschijn van Kevin wisselde ze al wat personages uit. Later, nadat Kevin al wat langer gestopt was met schrijver, doken verschillende personages it Tieners op in ondermeer StorMachtig, Zoapers en Wetten & Webben. "Dat vind ik ergens toch wel een eer," vertelt Kevin hierover, "ik begon al samen met de schrijver van Bloedverwanten met het crossover-en van karakters. Zo herinner ik me nog Jossie Oosterduin, Gert van Jokkum en Ruud van Jokkum die eerst in de ene serie zaten en later bij wijze van grap naar de andere serie verhuisden (al dan niet voor een tijdje). Ik vind het wel een blijkschap van waardering voor de karakters."
Van Soapies, waar ISOAPS na een lange weg uit is ontstaan, weet de schrijver niet meer zoveel. "Hier moet ik van zeggen dat ik me alleen de naam nog kan herinneren," zegt hij, "ik weet dat Soapies ontstond en niet zolang daarna stopte ik met REM (Rozengeur & Maneschijn, red.). Vlak voordat ik stopte heb ik me met REM ook nog even bij Soapies gevoegd. Dat was geloof ik het begin van dat grote internetsoapimperium wat ISOAPS nu is geworden. Een beetje de Endemol van de internetsoaps." Maar hoe kijkt de schrijver van toen aan tegen het ISOAPS van nu? "Dat vind ik schitterend om te zien. Het is gewoon echt een soort van hype geworden. Meer dan 5 jaar geleden waren er 2 schrijvers die voor de lol probeerden een leuke soap te schrijven. Nu is er een generatie opgestaan die echt heel goed is en echt werk maakt van zo'n soap."
Op dit moment volgt de schrijver geen internetsoaps. "Ik heb wel van enkele soaps de trailer gezien. Dat zag er goed uit. Volgens mij bevatten de soaps van nu meer kwaliteit dan de soaps waarmee het begon. Dat kan liggen aan de leeftijd van de schrijvers. Ik was 12 toen ik begon, nog een kind. Nu ben ik 17 en zou niet meer zo snel een verhaal schrijven over een kind dat een volwassen vent vermoord om straf. Ik wil zeker zo af en toe wel weer eens een internetsoap gaan lezen."
5 jaar ISOAPS. Is dat geen mooi moment om weer te starten met een internetsoap? "Haha. Nou ik moet zeggen. Het jeukt af en toe wel weer. Ik heb ook genoeg ideetjes, maar ik moet de rust vinden om het uit te werken. Misschien als dat lukt, dat ik weer terugkeer met een soapachtig iets. Niet meer dagelijks zoals toen. Maar zo een keer per week lijkt me leuk." Een comeback van Rozengeur en Maneschijn en Tieners? "Dat is leuk geweest lang geleden. Dat is een leuke jeugdherinnering maar dat zal niet meer terugkomen. Ook de personages van toen niet meer. Als ik terugkeer, dan kom ik met een nieuwe soap. Tieners en REM moeten lekker in de herinnering blijven met een artikel op Wikicenter haha."
Voor de nieuwsgierigen:
in het archief zijn twee afleveringen van Rozengeur en Maneschijn terug te lezen. Een overzicht van de cast van
Rozengeur en Maneschijn is te vinden op Wikicenter.